n.BA.FM.GeKo.15HS (Gesellschaft und Kommunikation) 
Modul: Gesellschaft und Kommunikation
Diese Information wurde generiert am: 28.03.2024
Nr.
n.BA.FM.GeKo.15HS
Bezeichnung
Gesellschaft und Kommunikation
Leitung
Stephan Küng
Credits
4

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2015
Studiengang Facility Management
Zugehörige Kurse / Gewichtung
Kurscode Kursbezeichnung Gewichtung
n.BA.VK.Eng1.11HS.V Englisch 1: 50%

- n.BA.AA.Eng1Ad.11HS.V

- Advanced 1

 

- n.BA.AA.Eng1UpIn.11HS.V

- Upper-Intermediate 1

 

- n.BA.AA.Eng1In.11HS.V

- Intermediate 1

 
n.BA.FM.KSÖA.15HS.V Kultur, Sprache, Öffentlichkeitsarbeit 50%
     
Status Pflichtmodul
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Vorausgesetzte Module -
Anschlussmodule Sprache und Kultur
Bemerkungen -
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 56 05
E-Mail Modulverantwortliche stephan.kueng@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- oder Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)
Kurs: Englisch 1 (Advanced)
Nr.
n.BA.FM.Eng1AdA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 1 (Advanced)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2013
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 1. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Annette Brechbühl, Stella Cook, Darren Mace, Maggi Lussi Bell
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level C1. At this level students
• can understand a wide range of demanding, longer texts and recognise implicit meaning.
• can express themselves fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
• can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes.
• can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by a practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse Allgemeinbildung Niveau Naturwissenschaftliche BMS (B2)
Anschlusskurse English (Advanced) 2
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge Certificate in Advanced English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 1 (Advanced)
Nr.
n.BA.FM.Eng1AdB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 1 (Advanced)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2013
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 1. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Annette Brechbühl, Stella Cook, Darren Mace, Maggi Lussi Bell
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level C1. At this level students
• can understand a wide range of demanding, longer texts and recognise implicit meaning.
• can express themselves fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
• can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes.
• can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by a practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse Allgemeinbildung Niveau Naturwissenschaftliche BMS (B2)
Anschlusskurse English (Advanced) 2
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge Certificate in Advanced English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 1 (Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng1InA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 1 (Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2013
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 1. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Annette Brechbühl, Stella Cook, Darren Mace, Maggi Lussi Bell
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
• can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
• can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
• can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
• can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by a practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse Allgemeinbildung Niveau Naturwissenschaftliche BMS (B1)
Anschlusskurse English (Intermediate) 2
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 1 (Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng1InB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 1 (Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2013
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 1. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Annette Brechbühl, Stella Cook, Darren Mace, Maggi Lussi Bell
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
• can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
• can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
• can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
• can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by a practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse Allgemeinbildung Niveau Naturwissenschaftliche BMS (B1)
Anschlusskurse English (Intermediate) 2
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 1 (Upper Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng1UpInB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 1 (Upper Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2013
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 1. Semesster
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Annette Brechbühl, Stella Cook, Darren Mace, Maggi Lussi Bell
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
•can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
•can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
•can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
•can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by a practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse Allgemeinbildung Niveau Naturwissenschaftliche BMS (B1+)
Anschlusskurse English (Upper-intermediate) 2
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 1 (Upper Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng1UpInA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 1 (Upper Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2013
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 1. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Annette Brechbühl, Stella Cook, Darren Mace, Maggi Lussi Bell
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
•can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
•can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
•can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
•can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by a practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse Allgemeinbildung Niveau Naturwissenschaftliche BMS (B1+)
Anschlusskurse English (Upper-intermediate) 2
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Kultur, Sprache, Öffentlichkeitsarbeit
Nr.
n.BA.FM.KSÖA.15HS.V
Bezeichnung
Kultur, Sprache, Öffentlichkeitsarbeit
Leitung
Stephan Küng

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2015
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 1. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium 16
Autonomes Selbststudium 16
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Stephan Küng
und weitere
Zu erreichende Kompetenzen Schwerpunktthemen:

Kultur und Kommunikation in Organisationen
 
Lernziele:
  • Sie kennen die Voraussetzungen für eine „gute“ Sitzung und können diese in Übungen anwenden
  • Die Studierenden sind fähig, korrekte Textarten der Bürokommunikation herzustellen
  • Sie kennen verschiedene Formen der mündlichen und schriftlichen Kommunikation im Betrieb und können diese anwenden
  • Die Studierenden kennen die Merkmale von Kultur und wissen, was eine gute Kommunikationskultur im Betrieb ausmacht

Präsentieren
 
Lernziele:
  • Die Studierenden kennen die Bedeutung, die Grundlage sowie Techniken und Formen des Präsentierens
  • Sie können diese Voraussetzungen in Präsentationen umsetzen und anwenden
  • Sie können selber Kriterien zur Präsentation anwenden und Ihren Mitstudierenden ein Feedback geben
Lerninhalte Einführung Semester

Unternehmens-Kommunikation/-kultur
  • Kultur
  • Interkulturelle Kommunikation
  • Organisationskultur
Bürokommunikation mündlich
  • Rituale
  • Informelle Kommunikation
Bürokommunikation: schriftlich
  • Korrespondenz
  • Sich verständlich ausdrücken 

Präsentieren
  • Vorbereitung, Durchführung, Nachbereitung einer Präsentation
Unterrichtssprache Deutsch
Präsenzverpflichtung -
Leistungsnachweis Abgesetzte Modulprüfung – schriftlich (100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Unterrichtsskript
Erforderliche Vorkenntnisse -
Anschlusskurse  
Bemerkungen Besuch der Einführungswoche (oder die entsprechenden Ersatzaufgaben sind erfüllt).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 56 05
E-Mail Modulverantwortliche stephan.kueng@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)