n.BA.FM.FSK2.17HS (Führungs- und Sprachkompetenz 2) 
Modul: Führungs- und Sprachkompetenz 2
Diese Information wurde generiert am: 19.04.2024
Nr.
n.BA.FM.FSK2.17HS
Bezeichnung
Führungs- und Sprachkompetenz 2
Leitung
Irene Arnold Moos
Credits
4

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2017
Studiengang Facility Management
Zugehörige Kurse / Gewichtung
Kurscode Kursbezeichnung Gewichtung
  Englisch 4: 50%
n.BA.FM.Eng4Ad.17HS.V Advanced 4  
n.BA.FM.Eng4UpIn.17HS.V Upper-Intermediate 4  
n.BA.FM.Eng4In.17HS.V Intermediate 4  
n.BA.FM.Pefü.17HS.V Personalführung 50%
     
Status Pflichtmodul
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Vorausgesetzte Module -
Anschlussmodule -
Bemerkungen -
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)79 401 55 00
E-Mail Modulverantwortliche rene.wunderli@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- oder Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)
Kurs: Englisch 4 (Advanced)
Nr.
n.BA.FM.Eng4Ad.17HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Advanced)
Leitung
Darren Mace

Beschreibung

Version: 2.0 gültig ab 01.08.2018
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 5. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Darren Mace and various lecturers from the English team
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to
  • develop participants’ academic and professional language competence to a level approximating to the Council of Europe’s Common European Framework C1
  • foster language learning skills
  • enhance critical thinking skills
  • expand study-related vocabulary through a focus on specialised written and spoken texts.
 
At C1 level students can
  • understand a wide range of demanding, longer texts and recognize implicit meaning
  • express themselves fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions
  • use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes
  • produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects.
Lerninhalte The 4-semester English Advanced course includes
  • professional and academic writing (letters/emails, reports etc.) including job applications

  • presenting and defending arguments and ideas as well as summarizing texts in both written and spoken form

  • expanding vocabulary (including academic and subject-specific) to prepare students for future employment and/or study situations

  • reading and listening practice (audio and video) with a particular focus on popular science, topical and study-related issues

  • speaking practice (including frequent pair and group work) throughout the course in order to consolidate learning and enhance oral communication skills.

Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons and/or tasks (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen): if these lessons and/or tasks are not satisfactorily completed, the final overall grade for the course is a 1.00.
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Students are informed at the beginning of the course which course books/learning materials are to be used for their level of learning.
Erforderliche Vorkenntnisse English (Advanced) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The opportunity to prepare for the Cambridge English Advanced (CAE) is provided in semester 3 (and 4).

A Cambridge English Proficiency (CPE) course also takes place in the autumn semester, and an IELTS course in the spring semester.
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 53 38
E-Mail Modulverantwortliche darren.mace@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 4 (Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng4In.17HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Intermediate)
Leitung
Darren Mace

Beschreibung

Version: 2.0 gültig ab 01.08.2018
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 5. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Darren Mace and various lecturers from the English team
Zu erreichende Kompetenzen

The aim of the 4-semester course is to

  • develop participants’ academic and professional language competence to a level approximating to the Council of Europe’s Common European Framework B2
  • foster language learning skills
  • enhance critical thinking skills
  • expand study-related vocabulary through a focus on specialised written and spoken texts.
 
At B2 level students can
  • understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation
  • interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party
  • can produce clear, detailed text on a wide range of subjects
  • can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
Lerninhalte

The 4-semester English Intermediate course includes

  • professional and academic writing (letters/emails, reports etc.) including job applications
  • presenting and defending arguments and ideas as well as summarizing texts in both written and spoken form
  • expanding vocabulary (including academic and subject-specific) to prepare students for future employment and/or study situations
  • reading and listening practice (audio and video) with a particular focus on popular science, topical and study-related issues
  • speaking practice (including frequent pair and group work) throughout the course in order to consolidate learning and enhance oral communication skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons and/or tasks (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen): if these lessons and/or tasks are not satisfactorily completed, the final overall grade for the course is a 1.00.
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Students are informed at the beginning of the course which course books/learning materials are to be used for their level of learning.
Erforderliche Vorkenntnisse English (Intermediate) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The opportunity to prepare for the Cambridge English First (FCE) is provided in semester 3 (and 4).

A Cambridge English Proficiency (CPE) course also takes place in the autumn semester, and an IELTS course in the spring semester.
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 53 38
E-Mail Modulverantwortliche darren.mace@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 4 (Upper Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng4UpIn.17HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Upper Intermediate)
Leitung
Darren Mace

Beschreibung

Version: 2.0 gültig ab 01.08.2018
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 5. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Darren Mace and various lecturers from the English team
Zu erreichende Kompetenzen

The aim of the 4-semester course is to

  • develop participants’ academic and professional language competence to a level approximating to the Council of Europe’s Common European Framework B2+
  • foster language learning skills
  • enhance critical thinking skills
  • expand study-related vocabulary through a focus on specialised written and spoken texts.
 
At B2+ level students can do the following with ease:
  • understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation
  • interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party
  • produce clear, detailed text on a wide range of subjects
  • explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
Lerninhalte

The 4-semester English Upper-intermediate course includes

  • professional and academic writing (letters/emails, reports etc.) including job applications
  • presenting and defending arguments and ideas as well as summarizing texts in both written and spoken form
  • expanding vocabulary (including academic and subject-specific) to prepare students for future employment and/or study situations
  • reading and listening practice (audio and video) with a particular focus on popular science, topical and study-related issues
  • speaking practice (including frequent pair and group work) throughout the course in order to consolidate learning and enhance oral communication skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons and/or tasks (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übungen): if these lessons and/or tasks are not satisfactorily completed, the final overall grade for the course is a 1.00.
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Students are informed at the beginning of the course which course books/learning materials are to be used for their level of learning.
Erforderliche Vorkenntnisse English (Upper-intermediate) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The opportunity to prepare for the Cambridge English First (FCE) is provided in semester 3 (and 4).

A Cambridge English Proficiency (CPE) course also takes place in the autumn semester, and an IELTS course in the spring semester.
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 53 38
E-Mail Modulverantwortliche darren.mace@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Personalführung
Nr.
n.BA.FM.Pefü.17HS.V
Bezeichnung
Personalführung
Leitung
Nic Kleiber

Beschreibung

Version: 4.0 gültig ab 01.08.2020
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 5. Semester
Kontaktstudium 24
Begleitetes Selbststudium 12
Autonomes Selbststudium 24
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nic Kleiber
Zu erreichende Kompetenzen Die Studierenden vertiefen und konkretisieren ihr Wissen und ihre Kompetenzen bezüglich Personalführung.

Sie können unter anderem:
1. Erfolgsfaktoren der Führung reflektieren und Praxistipps für wirksame Führung formulieren
2. Elemente der Führungskompetenz und -stile beschreiben
3. Führungsaufgaben beschreiben und in praxisnahe Situationen übertragen
4. Führungswerkzeuge verstehen und gedanklich in die Praxis umsetzen
5. Personal- und Organisationsentwicklung POE (Ziele, Methoden, Erfahrungen) verstehen und deren Wirkungsmöglichkeiten richtig einschätzen
6. Change und Transition Management verstehen und gedanklich in die Praxis umsetzen
7. BGM (Betriebliches Gesundheitsmanagement) im FM skizzieren und gut reflektiert anpacken
8. Mitarbeitergespräche, Feedbacks und Konfliktsituationen richtig verstehen und gedanklich in die Praxis umsetzen
9. Coaching in der Personalführung richtig einschätzen
Lerninhalte • Rollenverständnis in der Führung
• Erfolgsfaktoren der Führung, Reflexion der Erfahrungen im Praktikum, Praxistipps für wirksame Führung
• Elemente der Führungskompetenz
• Kommunikation
• Führungsfunktionen, Führungskreislauf, Führungsverantwortung
• Personal - und Organisationsentwicklung: Ziele, Methoden, Erfahrungen, Change und Transition Management
• Selbst- und Stressmanagement
• BGM (Betriebliches Gesundheitsmanagement)
• Coaching in der Personalführung
Unterrichtssprache Deutsch
Präsenzverpflichtung -
Leistungsnachweis Erfahrungsnote 100%
Bibliographie Pflichtlektüre:
Unterrichtsskript und Fachartikel auf MOODLE.
Vertiefungslektüre:
M. Neumann. (2015): Abenteuer Führung: Der Survival Guide für den ersten Führungsjob. Frankfurt: Campus
Steiger , T. & Lippmann, E. (Hrsg. ) , (2013, 4. Aufl.): Handbuch Angewandte Psychologie für Führungskräfte. Führungskompetenz und Führungswissen. Berlin: Springer .
Erforderliche Vorkenntnisse -
Anschlusskurse Führungspraxis (Wahlmodul)
Bemerkungen -
Telefon Modulverantwortliche +41 (0) 76 383 71 71
E-Mail Modulverantwortliche xkib@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis