EventoWeb
Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften
[
Deutsch (Schweiz)
Deutsch (Schweiz)
] [
Englisch
Englisch
]
Nicht angemeldet
[Home]
[Anmelden]
[Drucken]
Navigation
Kontakt zu Service Desk
Online-Dokumentation
Allgemeiner Zugriff
Module suchen
P.MA.AP.VTAZ.17FS (Global Perspectives on Sustainable Leadership)
Modul: Global Perspectives on Sustainable Leadership
Diese Information wurde generiert am: 29.03.2024
Nr.
P.MA.AP.VTAZ.17FS
Bezeichnung
Global Perspectives on Sustainable Leadership
Leitung
Michael Zirkler
Credits
3
Beschreibung
Version: 5.0 gültig ab 01.02.2017
Studiengang
Masterstudiengang Angewandte Psychologie
Modulkategori
e / Vertiefung
Vertiefung Arbeits- und Organisationspsychologie (VTA)
Modultyp
Wahlmodul
Zugehöriger Kurs
VTAZ-1 Global perspectives on sustainable leadership
Bestehensbedingungen
Das Modul gilt als bestanden, wenn der zugehörige Kurs mit dem Prädikat "bestanden" bewertet wurde.
Bewertung
Bewertung des Moduls
:
Prädikat (bestanden / nicht bestanden)
Kurs: Global Perspectives on Sustainable Leadership
Nr.
P.MA.AP.VTAZ-1.17FS
Bezeichnung
Global Perspectives on Sustainable Leadership
Beschreibung
Version: 2.0 gültig ab 01.02.2017
Inhalt
1. Introduction (1 hour)
2. Leadership concepts, context, levels, frameworks (2 hours)
3. Leadership paradigms + cases (3 hours)
4. Sustainable Leadership: Honeybees vs Locusts (2 hours)
5. SL: BMW activity (1 hour)
6. SL: Ray Anderson video as case (1 hour)
7. SL: Cases in China, Thailand, Switzerland, USA, Australia (3 hours)
8. Rankings: Does honeybee leadership apply to nations? (2 hours)
9. Sufficiency
thinking: National level leadership (2 hours)
10. SDGs & business involvement (2 hour)
11. Conclusions and advice on assignments (2 hour)
12. Concluding company visit: (3 hours)
Lernziele
This course aims to be thought provoking as it takes students on a journey into new thinking about leadership. The subject is built around the “sustainable leadership” principles that research and practice show underlie high performing and resilient organisations in many parts of the world. Rather than examining the characteristics of individual leaders, this course takes a systemic view of leadership. In this view, leaders form part of a leadership system that includes followers and the context in which they interact. Emerging topics are covered, including the “honeybee” leadership principles that characterise sustainable/resilient enterprises; “sufficiency thinking” that is transforming Thailand at the national level; and the social responsibility of business leadership to engage with the UN’s Sustainable Development Goals. Although the emphasis is on applications to business organisations, similar principles apply to not-for-profit and government enterprises, and also at the level of nations.
Kompetenzen
Focus: “Applications wrapped around theory and evidence”.
Teaching methods/tools: Interactive lectures, with cases, simulations, videos and company examples as appropriate to the topic. Reflections via diary.
Workload
Workload gesamt
Kontaktstudium (KS)
begleitetes Selbststudium (bSS)
autonomes Selbststudium (aSS)
90
24
30
36
Unterrichtssprache
Englisch (Leistungsnachweis kann auch auf Deutsch verfasst werden)
Leistungsnachweis
Art des Leistungsnachweises:
Präsenz (80%)
schriftliche Reflexion
einzeln
Bewertung des Leistungsnachweises:
Prädikat (bestanden / nicht bestanden)
Nachprüfung / Nachbesserung:
bei ungenügender Modulbewertung einmalig möglich; Bestimmung der Modalitäten durch Fach-/Modulverantwortung
Bibliografie
- Textbook: Avery, G.C. & Bergsteiner, H. (2011) Diagnosing Leadership in Global Organisations. Tilde University Press, Melbourne. ISBN: 978-0-7346-2031-3 for e-pdf.
- Pre-readings: To be advised and posted to secure online site accessible only to the class.
Zusätzliche Literatur gemäss Angaben der Lehrperson/-en