n.BA.CH.GeKo4.11HS (Gesellschaft und Kommunikation 4) 
Modul: Gesellschaft und Kommunikation 4
Diese Information wurde generiert am: 25.04.2024
Nr.
n.BA.CH.GeKo4.11HS
Bezeichnung
Gesellschaft und Kommunikation 4
Leitung
Achim Ecker
Credits
4

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2012
Studiengang Chemie
Zugehörige Kurse / Gewichtung
Kurscode Kursbezeichnung Gewichtung
n.BA.VK.Eng4.11HS.V Englisch 4: 50%

  - n.BA.AA.Eng4Ad.11HS.V

  - Advanced 4

 

  - n.BA.AA.Eng4In.11HS.V

  - Intermediate 4

 

  - n.BA.AA.Eng4UpIn.11HS.V

  - Upper-Intermediate 4

 
n.BA.CH.Pefü.11HS.V Personalführung 50%
     
Status Pflichtmodul
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Chemie vom 22.06.2010
Vorausgesetzte Module -
Anschlussmodule -
Bemerkungen -
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 55 22
E-Mail Modulverantwortliche achim.ecker@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- oder Zusatzkenntnissen)
M Minor coures/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

 
Kurs: Englisch 4 (Intermediate)
Nr.
n.BA.CH.Eng4InA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Chemie
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 4. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
• can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
• can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
• can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
• can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills. Presentation skills are practised and students are required to make a presentation on a topic related to their chosen area of study.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Intermediate) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 4 (Intermediate)
Nr.
n.BA.CH.Eng4InB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Chemie
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 4. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
• can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
• can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
• can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
• can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills. Presentation skills are practised and students are required to make a presentation on a topic related to their chosen area of study.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Intermediate) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 4 (Upper Intermediate)
Nr.
n.BA.CH.Eng4UpInA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Upper Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Chemie
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 4. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
•can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
•can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
•can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
•can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills. Presentation skills are practised and students are required to make a presentation on a topic related to their chosen area of study.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Upper-intermediate) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 4 (Upper Intermediate)
Nr.
n.BA.CH.Eng4UpInB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Upper Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Chemie
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 4. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
•can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
•can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
•can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
•can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills. Presentation skills are practised and students are required to make a presentation on a topic related to their chosen area of study.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Upper-intermediate) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 4 (Advanced)
Nr.
n.BA.CH.Eng4AdB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Advanced)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Chemie
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 4. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level C1. At this level students
• can understand a wide range of demanding, longer texts and recognise implicit meaning.
• can express themselves fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
• can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes.
• can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills. Presentation skills are practised and students are required to make a presentation on a topic related to their chosen area of study.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Advanced) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge Certificate in Advanced English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 4 (Advanced)
Nr.
n.BA.CH.Eng4AdA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 4 (Advanced)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Chemie
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 4. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level C1. At this level students
• can understand a wide range of demanding, longer texts and recognise implicit meaning.
• can express themselves fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
• can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes.
• can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion.

Students are required to complete 2 pieces of writing during the semester.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills. Presentation skills are practised and students are required to make a presentation on a topic related to their chosen area of study.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Mid-semester test (schriftlich, Gewichtung: 50%)

Oral exam at the end of the semester (abgesetzte mündliche Modulprüfung, Gewichtung: 50%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Advanced) 3
Anschlusskurse -
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge Certificate in Advanced English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Personalführung
Nr.
n.BA.CH.Pefü.11HS.V
Bezeichnung
Personalführung
Leitung
Achim Ecker

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2012
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Chemie vom 22.06.2010
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 4. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Reto Tremp
Zu erreichende Kompetenzen
  • Die Studierenden kennen die Bedeutung der sozialen Kompetenzen im Kontext der Personalführung und haben ein differenzierteres Bild dazu.
  • Weiter haben die Studierenden ihr Denken und Handeln im Zusammenhang mit den sozialen Kompetenzen und den vorgestellten Theorien kritisch reflektiert.
  • Die Studierenden wissen was unter einem zeitgenössischen Führungsverständnis verstanden wird.
Lerninhalte
  • Grundlagen der Führung
    Was Führung beinhalten kann, Führungstätigkeiten, Führungs­verhalten, Führungsstile, Rollenkonzepte der Führung, Men­schenbilder
  • Kommunikationskompetenz
    Wahrnehmung, Wirklichkeitskonstruktionen, Kommunikationsmo­delle, Feedback geben und erhalten, Gespräche führen, eine Sprache kennen, die Menschen verbindet
  • Motivationskompetenz
    Ziele setzen und verfolgen, Erklärungsmodelle zur Motivation, motivieren und leisten im Kontext der Arbeitszufriedenheit verstehen
  • Umgang mit Konflikten
    Reaktionsmuster und Signale erkennen, Dynamik von Konflikten verstehen, Eskalation, konstruktive Verhaltensweisen kennen
  • Teamkompetenz
    Was alles die Gruppe oder das Team beeinflusst, unterschied­liche Phasen der Gruppenbildung, Kooperationsfähigkeit, Meetings leiten
  • Umgang mit Überlast
    Stress und darauf ist dabei besonders zu achten, vor allem auch von Führungskräften
Unterrichtssprache deutsch
Präsenzverpflichtung Die Details werden bei Kursbeginn durch den Dozenten bekanntgegeben
Leistungsnachweis Erfahrungsnote 100% aus schriftlichen Arbeiten während des Semesters

Keine abgesetzte Modulprüfung

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Unterrichtsskript
Erforderliche Vorkenntnisse -
Anschlusskurse -
Bemerkungen Die Vorlesung ist didaktisch-methodisch so aufgebaut, dass die Studierenden auf verschiedenen Ebenen angesprochen werden. In der Vorlesung wird grossen Wert darauf gelegt, dass eine gute Balance zwischen Theorie und Praxis besteht, Praxisbeispiele erläutert und die Erfahrungen der Studierenden einbezo­gen werden.
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 55 22
E-Mail Modulverantwortliche achim.ecker@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- oder Zusatzkenntnissen)
M Minor coures/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)