n.BA.FM.SFK.11HS (Sprach- und Führungskompetenz) 
Modul: Sprach- und Führungskompetenz
Diese Information wurde generiert am: 28.03.2024
Nr.
n.BA.FM.SFK.11HS
Bezeichnung
Sprach- und Führungskompetenz
Leitung
Maggi Lussi Bell
Credits
4

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2012
Studiengang Facility Management
Zugehörige Kurse / Gewichtung
Kurscode Kursbezeichnung Gewichtung
n.BA.VK.Eng3.11HS.V Englisch 3: 50%

  - n.BA.AA.Eng3Ad.11HS.V

  - Advanced 3

 

  - n.BA.AA.Eng3UpIn.11HS.V

  - Upper-Intermediate 3 

 

  - n.BA.AA.Eng3In.11HS.V

  - Intermediate 3

 
n.BA.FM.Pefü.11HS.V Personalführung 50%
     
Status Pflichtmodul
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management vom 22.06.2010
Vorausgesetzte Module Sozial- und Selbstkompetenz
Sprache und Kultur
Anschlussmodule Human Resources und BWL
Arbeits- und Organisationspsychologie
Sprache, Finance, Qualitätsmanagement
Bemerkungen -
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- oder Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

 
Kurs: Englisch 3 (Advanced)
Nr.
n.BA.FM.Eng3AdA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 3 (Advanced)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 3. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level C1. At this level students
• can understand a wide range of demanding, longer texts and recognise implicit meaning.
• can express themselves fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
• can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes.
• can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion. Students are also required to read a book during this semester, which forms the basis of either an obligatory spoken or written task.

Writing practice includes job applications and CVs.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche  Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, novel, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Advanced) 2
Anschlusskurse English (Advanced) 4
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge Certificate in Advanced English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 3 (Advanced)
Nr.
n.BA.FM.Eng3AdB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 3 (Advanced)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 3. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level C1. At this level students
• can understand a wide range of demanding, longer texts and recognise implicit meaning.
• can express themselves fluently and spontaneously without much obvious searching for expressions.
• can use language flexibly and effectively for social, academic and professional purposes.
• can produce clear, well-structured, detailed text on complex subjects.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion. Students are also required to read a book during this semester, which forms the basis of either an obligatory spoken or written task.

Writing practice includes job applications and CVs.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche  Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, novel, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Advanced) 2
Anschlusskurse English (Advanced) 4
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge Certificate in Advanced English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 3 (Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng3InB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 3 (Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 3. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
• can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
• can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
• can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
• can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion. Students are also required to read a book during this semester, which forms the basis of either an obligatory spoken or written task.

Writing practice includes job applications and CVs.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche  Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, novel, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Intermediate) 2
Anschlusskurse English (Intermediate) 4
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 3 (Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng3InA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 3 (Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 3. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to around the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
• can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions in their field of specialisation.
• can interact with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers quite possible without strain for either party.
• can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
• can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion. Students are also required to read a book during this semester, which forms the basis of either an obligatory spoken or written task.

Writing practice includes job applications and CVs.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche  Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, novel, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Intermediate) 2
Anschlusskurse English (Intermediate) 4
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 3 (Upper Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng3UpInB.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 3 (Upper Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 3. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
•can understand the main ideas of complex text on both
concrete and abstract topics, including technical
discussions in their field of specialisation.
•can interact with a degree of fluency and spontaneity that
makes regular interaction with native speakers quite possible
without strain for either party.
•can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
•can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion. Students are also required to read a book during this semester, which forms the basis of either an obligatory spoken or written task.

Writing practice includes job applications and CVs.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche  Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, novel, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Upper-intermediate) 2
Anschlusskurse English (Upper-intermediate) 4
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Englisch 3 (Upper Intermediate)
Nr.
n.BA.FM.Eng3UpInA.11HS.V
Bezeichnung
Englisch 3 (Upper Intermediate)
Leitung
Margaret Lussi Bell

Beschreibung

Version: 1.0 gültig ab 01.08.2014
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 3. Semester
Kontaktstudium 28
Begleitetes Selbststudium -
Autonomes Selbststudium 32
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Nick Bell, John Bennett, Stella Cook, Tanja Handa, Morgan Kavanagh, Maggi Lussi Bell, Darren Mace
Zu erreichende Kompetenzen The aim of the 4-semester course is to bring students to the Council of Europe’s Common European Framework level B2. At this level students
•can understand the main ideas of complex text on both
concrete and abstract topics, including technical
discussions in their field of specialisation.
•can interact with a degree of fluency and spontaneity that
makes regular interaction with native speakers quite possible
without strain for either party.
•can produce clear, detailed text on a wide range of subjects.
•can explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options.
The course also aims to prepare students to be competent English users in their future employment and/or study situations.
Lerninhalte The course book provides a range of speaking, listening, writing and reading practice appropriate to the course level. The grammar and vocabulary components are complemented by the practice book and additional worksheets.

Articles (related to the students’ study areas, topical issues or popular science) are also used to provide extra reading practice (including fast reading), to develop vocabulary, and as a basis for discussion. Students are also required to read a book during this semester, which forms the basis of either an obligatory spoken or written task.

Writing practice includes job applications and CVs.

Frequent pair and group work activities give students the opportunity to improve their speaking skills.
Unterrichtssprache English
Präsenzverpflichtung Certain lessons (designated by the teacher) are obligatory (testatpflichtige Übung).
Leistungsnachweis Written exam at the end of the semester (abgesetzte schriftliche  Modulprüfung, Gewichtung 100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Course book, practice book, novel, additional materials (online and paper-based)
Erforderliche Vorkenntnisse English (Upper-intermediate) 2
Anschlusskurse English (Upper-intermediate) 4
Bemerkungen The option to prepare for the Cambridge First Certificate in English is provided in semester 3 (and 4).
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 58 18
E-Mail Modulverantwortliche maggi.lussi@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis

Kurs: Personalführung
Nr.
n.BA.FM.Pefü.11HS.V
Bezeichnung
Personalführung
Leitung
Miriam Schirmer

Beschreibung

Version: 3.0 gültig ab 01.08.2015
Status Pflichtkurs
*Typus C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
Geltende Rechtsordnungen RPO vom 29. Januar 2008, Studienordnung des Dept. N vom 15. Dez. 2009, Anhang für den Bachelorstudiengang Facility Management
Gesamtarbeitsaufwand  in Lektionen
Semester 3. Semester
Kontaktstudium 24
Begleitetes Selbststudium 6
Autonomes Selbststudium 30
Total Workload 60
Dozierende, Referenten/Innen, Mitarbeitende Dr. phil. Miriam Schirmer
 
Zu erreichende Kompetenzen Die Studierenden nehmen eine reflektierte Haltung gegenüber Führungsprozessen ein und entwickeln ihre Fähigkeiten und Kompetenzen, um Führungsaufgaben wie auch die Aufgaben als geführte Person erfolgreich zu erfüllen
  • Auf der Ebene der Selbstkompetenzen reflektieren sie die für sie sinnvollen Führungsformen und positionieren sich bewusst mit ihren Werthaltungen
  • Auf der Ebene der Fachkompetenzen erwerben sie grundlegendes Wissen aus dem Gebiet der Führungsforschung, kennen die wirkungsvollen Mechanismen der direkten und der indirekten Führung und wissen verschiedene führungspsychologische Phänomene einzuordnen
  • Auf der Ebene der Methodenkompetenzen analysieren sie Tätigkeiten hinsichtlich ihres Motivationspotentials und Arbeitsbedingungen hinsichtlich ihrer Gesundheits- und Persönlichkeitsförderlichkeit und wissen ausgewählte Fragestellungen des Themenbereiches sozialwissenschaftlich anzugehen
  • Auf der Ebene der Sozial- und Führungskompetenzen entwickeln sie ein Verständnis für die Notwendigkeit eines respektvollen und wertschätzenden Umgangs mit Mitarbeitenden und verstehen den Einfluss des Führungsstils auf Motivation und Gesundheit
Lerninhalte
Führungspsychologische Grundlagen:
  • Direkte und indirekte Führung
  • Historische Entwicklung von Organisationsstrukturen, Führungstherorien und Menschenbildern
  • Taylorismus und die klassische Organisationsstruktur
  • Hawthorne und die Human Relations - Bewegung
  • Befunde aus Tavistock und teilautonome Arbeitsgruppen
  • Vergleich von autoritären und partizipativen Organisationsstrukturen, Organisationskulturen und Führungsstilen
  • Grundlagen der Motivationsforschung
  • Arbeitsmotivation nach Hackman & Oldham, Herzberg und Sprenger
  • Arbeitszufriedenheit & Arbeitsfreude und ihre Einflussfaktoren
  • Motivierende und stressreduzierende Arbeitsgestaltung
  • Stress, Sorgfaltspflicht und Burnout
  • Vertiefte Auseinandersetzung durch die Bearbeitung ausgewählter Themen in Gruppenarbeiten
Unterrichtssprache Deutsch
Präsenzverpflichtung Der Kurs ist mit seminaristischen Charakter aufgebaut und lebt von Austausch, Diskussion, Auseinandersetzung und Kooperation in der Gruppe.
Leistungsnachweis Abgesetzte Modulprüfung – schriftlich (100%)

Wenn bei einer Repetitionsprüfung 5 oder weniger Studierende teilnehmen, kann die Prüfungsform auf Antrag des/der Dozierenden abgeändert werden: d.h. anstatt einer schriftlichen kann eine mündliche Prüfung abgehalten werden. Dazu braucht es das schriftliche Einverständnis der Studierenden. (Bitte entsprechende Meldung der geänderten Prüfungsform an pruefungsadmin.lsfm@zhaw.ch; Formular kann beim Studiensekretariat bezogen werden.)
Bibliographie Pflichtlektüre:
  • Skript, Unterlagen der Dozierenden- Reader mit zusammengestellten
  • Textpassagen aus verschiedenen Quellen

Vertiefende Lektüre:
  • Kirchler, Erich (Hrsg.) (2008): Arbeits- und Organisationspsychologie. Wien: UTB.
  • Myers, D. (2008): Psychologie (2. Aufl.). Heidelberg: Springer.
  • Steiger, Th. und Lippmann, E. (2008): Handbuch Angewandte Psychologie für Führungskräfte (3. Aufl.). Heidelberg: Springer.
  • Ulich, E. und Wülser, M. (2008): Gesundheitsmanagement in Unternehmen (3. Aufl.). Wiesbaden: Gabler.
Erforderliche Vorkenntnisse
  • Kommunikationspsychologie
  • Grundlagen der Psychologie
  • Anwendung wissenschaftliches Arbeiten und Schreiben
Anschlusskurse
  • HR-Management
  • Organisationspsychologie
  • Qualifizierende Arbeitsgestaltung/Umweltpsychologie
Bemerkungen -
Telefon Modulverantwortliche +41 (0)58 934 50 00
E-Mail Modulverantwortliche miriam.schirmer@zhaw.ch

*Typus:
C Core course/module (Kerngebiet eines Studienprogrammes)
R Related course/module (Unterstützung des Kerngebiets mit Vermittlung von Vor- und Zusatzkenntnissen)
M Minor course/module (Wahl- oder Ergänzungskurs/-modul)

Hinweis